ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) چیست؟

ISP چیست؟ (1)


مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) ، خدمات متعددی نظیر پست الکترونیکی و دستیابی به اینترنت را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. در زمان انتخاب یک ISP می بایست فاکتورهای متعددی را بررسی نمود. امنیت، نوع و کیفیت سرویس های ارائه شده و قیمت ارائه خدمات از جمله فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک ISP است.

isp چیست؟ (1)

ISP برگرفته از كلمه Internet Service Provider یعنی شركت خدمات سرویس های اینترنت است. این شرکت ها علاوه بر نگهداری و پشتیبانی از یک خط مستقیم به اینترنت ، فعالیت های متعدد دیگری نظیر نگهداری و پشتیانی از سرویس دهندگان وب را نیز انجام می دهند . مراکز فوق با ارائه نرم افزارهای لازم ( در صورت ضرورت ) ، یک رمز عبور حفاظت شده و یک شماره تلفن برای تماس با شبکه ، امکان استفاده از اینترنت و مبادله نامه های الکترونیکی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. یك ISP توسط یك خط تلفن از شركت مخابرات و یا امكانات ماهواره ای می تواند اینترنت را به User خود سرویس دهد. با توجه به رشد چشمگیر اینترنت در جامعه امروز، ISP ها خود را مسئول می دانند كه در مقابل تقاضای بی شمار كاربران، بتوانند بهترین خدمات را داشته باشند. مسلم است كه یك ISP اگر بخواهد بهترین باشد باید این ارتباط قوی بین دنیای اینترنت و یك كاربر را با ارائه بهترین خدمات ، قویتر سازد.

ISP را می‌توان به سه نوع محلی (Local)، منطقه‌ای (Regional) و جهانی (World) تقسیم کرد. سلسله مراتب دسترسی به اینترنت در تصویر زیر آمده‌است.

isp چیست؟ (1)

خدمات اینترنتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

**ثبت دامنه Domain Registration 

**میزبانی Hosting

**طراحی وب‌سایت Web Design

**اتصال به اینترنت Internet Connection

**اتصال به اینترنت (Internet Connection)

 

این بخش شاید جزو مهم‌ترین خدمات یك ISP است، اینكه چگونه یك ISP می‌تواند شما را به اینترنت وصل كند. اتصال كاربران به اینترنت می‌تواند به طرق مختلفی توسط ISPها انجام شود:

1.خطوط تلفن یا Dial Up: این همان روشی است كه همگی ما با آن آشنایی داریم. یعنی داشتن یك Username و Password به همراه یك خط تلفن، یك مودم و یك كامپیوتر. از آنجا كه در این روش با شماره‌گیری تلفن به ISP متصل می‌شوید، به آن Dial Up یا شماره‌گیری می‌گویند.

2. DSL یا خطوط اینترنت اختصاصی: این روش خود شامل روش‌های مختلفی نظیر:

 ADSL :  در این روش كه در ایران به خطوط اینترنت پرسرعت مشهور است، با استفاده از یك خط تلفن ولی بدون نیاز به شماره‌گیری به اینترنت وصل می‌شوید. از آنجایی كه در این روش فاصله بین مشتری و ISP به نسبت كم است، لذا ISP می‌تواند با بهره‌گیری از دستگاهی به نام Splitter یا جداكننده به طور همزمان سرویس اینترنت و تلفن را روی یك خط تلفن به شما تحویل دهد.

isp چیست؟ (1)

HDSL  : در این روش شما به وسیله یك خط اختصاصی (Leased Line) به ISP وصل می‌شوید. معمولاً بسته به فاصله شما تا ISP مورد نظر، مقاومت این خط اختصاصی كم و زیاد می‌شود. با كم و زیاد شدن مقاومت این خط، میزان اینترنت قابل بهره‌گیری از این خط كم و زیاد می‌شود. این روش معمولاً برای اتصال ISPهای كوچك‌تر به ISPهای بزرگ‌تر و یا مراكز اداری كه نیاز به اینترنت اختصاصی و پرسرعت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.اتصال بی‌سیم (Wireles s ) : در این روش محیط انتقال (Media) هوا خواهد بود. برخلاف 3 روش قبل كه محیط انتقال سیم مسی بود. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و xDSL است.

– روش‌های دیگری نظیر SHDSL یا G.SHDSL و … نیز وجود دارد كه در این مقاله مجالی برای پرداختن به آنها نیست.

4.  Satellite یا ماهواره : با داشتن یك آنتن ماهواره و لوازم جانبی مورد نیاز، می‌توان از طریق ماهواره‌هایی كه هم‌سرعت زمین حركت می‌كنند، به هر نقطه از دنیا وصل شد.

5.  Fiber Optic یا فیبر نوری: با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جابه‌جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره‌گیری از فركانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبرنوری به عنوان یكی از راه‌های فوق‌العاده پرسرعت (سرعت‌های بالای 100 Mbps و 1 Gbps) به اینترنت استفاده می‌شود.

سوتیتر: امنیت ، نوع و کیفیت سرویس های ارائه شده و قیمت ارائه خدمات از جمله فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک ISP است

خدمات یک ISP چیست ؟

isp چیست؟ (1)

**سرعت بالای دسترسی به اینترنت

**تلفن های اینترنتی

**سرویس دهنده

**  Voice

**سرویسدهنده ایمیل و…

 

مراکز ISP چه سرویس هائی را ارائه می دهند ؟

همانگونه که اشاره گردید ، خدماتی که توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ارائه می گردد بسیار متنوع و در عین حال متفاوت است :

** تقریبا” تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ، سرویس هائی نظیر پست الکترونیکی و استفاده از اینترنت را ارائه می نمایند . نوع و کیفیت ارائه خدمات و پشتیبانی فنی توسط مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت دارای سطوح متفاوتی است .

**اکثر مراکز ISP ، سرویس هاستینگ وب را نیز ارائه می نمایند. با استفاده از سرویس فوق ، متقاضیان می توانند صفحات وب شخصی خود را ایجاد و از آنان نگهداری نمایند . اختصاص فضای لازم به منظور ذخیره سازی اطلاعات از جمله وظایف یک ISP در این رابطه است .

isp چیست؟ (1)

**برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت سرویس هائی را به منظور طراحی و پیاده سازی صفحات وب ارائه می نمایند .

**تعدادی از مراکز ISP گزینه های متفاوتی را  در ارتباط با نوع دستیابی به اینترنت در اختیار متقاضیان قرار می دهند . Dial-up)، DSL، ADSL ، wimax ). برخی از مراکز ISP امکان دستیابی به اینترنت را صرفا” از طریق خطوط معمولی تلفن فراهم می نمایند .

**اکثر مراکز ISP عملیات متفاوتی نظیر تهیه Backup از نامه های الکترونیکی و فایل های وب را نیز انجام می دهند . در صورتی که بازیافت نامه های الکترونیکی و فایل های وب برای شما مهم است ( در صورت بروز اشکال )، یک ISP را انتخاب نمائید که Backup گرفتن از داده ها را در دستور کار خود قرار داده است .

عمده نرم‌افزارهای مورد استفاده در ISPها عبارتند از:

1.نرم‌افزارهای حسابداری  Accounting

2.نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی Caching

isp چیست؟ (1)

نرم‌افزارهای حسابداری Accounting

یک ISP چطور می‌تواند بفهمد كه شما چقدر از اعتبار خریداری شده خود را استفاده كرده‌اید.به وسیله این نرم‌افزار كه اصطلاحاً به آن نرم‌افزار Accounting می‌گویند كارهای متفاوتی را انجام می‌دهد كه اصلی‌ترین آنها عبارتند از:

**تشخیص درستی Username و Password

**تشخیص میزان اعتبار باقیمانده

** ثبت وقایع اتفاق افتاده در خلال اتصال و قطع هر مشترك

** امكان تغییر Password

** امكان تغییر میزان اعتبار

** امكان گزارش‌گیری از وقایع ثبت شده نظیر میزان دقایق وصل در زمان‌های مختلف

به نقل از تبیان

گردآورنده : سجاد صالح پور

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *