پنجمین فرزند اصیل اندروید

شرکت گوگل ابتدا به عنوان یک موتور جستجوی بسیار ساده و معمولی پای به عرصه صنایع دیجیتالی نهاد ولی به تدریج با افزودن خدمات ویژه و خاصی توانست خود را به سطح یک غول اینترنتی ارتقا دهد.

تمامی این پیشرفت‌ها نتوانست این شرکت را راضی نگاه دارد و گوگل با ایجاد یک سیستم عامل بسیار موفق به نام اندروید توانست خود را از به بازاری جدید معرفی کند.
این سیستم عامل برای این کمپانی عظیم توفیقی چشمگیر داشت و شرکت‌های بزگی با ساخت گوشی‌ها و تبلت‌هایی بر پایه این سیستم عامل به خوبی درآمد زایی نموده و به سود بالایی دست یافتند.

در این میان پس از مدتی خود گوگل نیز به فکر عرضه یک محصول سخت افزاری بهینه سازی شده برای این سیستم عامل افتاد و به این رتتیب با همکاری شرکت‌های مختلف محصولاتی با نام نکسوس به بازار روانه شدند.

سری نکسوس همواره در اوج کارآمدی اندروید قرار داشته‌اند و آخرین همراه هوشمند سری نکسوس یعنی نکسوس ۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بررسی کامل این موبایل خواهیم پرداخت تا ببینیم اینبار گوگل چگونه برای ارتقای رضایت کاربران خود عمل نموده‌ است.

به‌صورت کلی می‌توان نقاط قوت و ضعف Google Nexus 5 را به شرح زیر دانست:
نقاط قوت:
سرعت عملکرد بسیار بالا
راحتی بدنه در دست کاربر
امکانات جدید به‌واسطه اندروید ۴.۴ کیت کت
قیمت بسیار مناسب در مقایسه با رقبا
نقاط ضعف:
نیاز به وجود دوربین نیرومندتر
کثیف شدن سریع صفحه‌نمایش

طراحی
در نخستین گام نکته اصلی در طراحی Google Nexus 5 که توجه من را به خود جلب کرد این بود که برخلاف بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار این دستگاه من را به یاد هیچ موبایل دیگری نینداخت.

این گوشی با طراحی ظاهری ساده ولی منحصربه‌فرد خود به نوعی یادآور اصالت نام نکسوس است و طراحی درنظر گرفته شده برای این مدل نتیجه مقبولی را در نخستین بازخورد داشت. بدنه مستطیلی گوشی با سایر مدل‌های داخل بازار تفاوت‌های اندک ولی تأثیرگذاری دارد.

نکته بارز این است که گوشی از دید روبرو در دو کناره خود کاملاً صاف است ولی در بالا و پایین کاملاً قوس‌دار و همین امر نگه‌داشتن نکسوس ۵ را در دست آسان می‌کند.

حاشیه‌های پایینی و بالایی نمایشگر کمی بزرگ هستند ولی در دو سوی صفحه‌نمایش این حاشیه‌های مشکی رنگ با حداقل ضخامت طراحی‌شده‌اند.

در بالای نمایشگر در مرکز گوشی دوربین مکالمه تصویری به چشم می‌خورد ولی سایر قسمت‌های حاشیه مشکی رنگ کاملاً خالی هستند و حتی دکمه‌های استاندارد اندروید نیز به‌صورت لمسی روی صفحه‌نمایش تعبیه‌شده‌اند.

در زاویه دید از پشت گوشی در مرکز با رنگ مشکی براقی که کاملاً از رنگ مات گوشی متفاوت است آرم نکسوس به‌صورت طولی وجود دارد.

در بالا و سمت چپ قسمت پشتی نیز لنز نسبتاً بزرگ دوربین گوشی به همراه یک فلش کوچک در زیر آن جای گرفته است و در پایین نیز در مرکز لوگوی شرکت ال جی با رنگی مشابه لوگوی نکسوس حک شده است.

حاشیه‌های نکسوس نیز بسیار ساده هستند و همین فرمت طراحی به گوشی نوعی ویژه بودن بخشیده است.در زاویه دید پایین گوشی در مرکز ورودی کابل Micro HDMI قرار دارد که در دو سمت ان دو بلندگوی کوچک تعبیه شده‌ است.
در زاویه دید بالا نیز تنها ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را مشاهده خواهید نمود. در دو کناره طرفین دستگاه نیز تنها دکمه‌های کنترل صدا و روشن و خاموش کردن صفحه‌نمایش را خواهید دید.

ابعاد این گوشی از نظر عرضی و طولی نیز تناسب بسیار خوبی دارد و به خوبی می‌توان به اندازه آن عادت کرد. این اندازه نه زیاد بزرگ و نه کوچک است و ضخامت اندک گوشی نیز به بهبود این ظاهر زیبا کمک بزرگی نموده است. در مجموع طراحی این گوشی بسیار ساده و درعین‌حال شکیل بوده است.

به‌خصوص که قرار دادن بلندگوها در پایین گوشی موجب می‌شود به‌سختی بتوان با دست مانع پخش صدا شد و حاشیه‌‌های خلوت نکسوس نیز در دست گرفتن آن را آسان‌تر ساخته است.

نمایشگر و سیستم صوتی
نمایشگر ۴.۹۵ اینچی نکسوس ۵ یک صفحه‌نمایش مدل Gorilla Glass ۳ است که با پشتیبانی از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بالاتر از سطح نمایشگرهای عادی عمل می‌کند ولی به هیچ عنوان نمی‌توان آن را بهترین نمایشگر ممکن دانست.

روزلوشن Full HD این نمایشگر کیفیت و شفافیت بسیار خوبی را برای مشاهده تصاویر و متن برای کاربر مهیا می‌کند. در آزمایش‌های انجام‌شده ابتدا وب گردی عادی و مشاهده تصاویر و متون صفحات اینترنت با گوشی نکسوس ۵ انجام شد که حتی در جابجایی سریع درون صفحات نیز کیفیت و بافت رنگ به هم نریخت.

در آزمایش‌ استاندارد برداشت شفافیت و نور صفحه‌نمایش، نکسوس ۵ توانست امتیاز 460 LUX را کسب کند که به نسبت میانگین رده مدل‌های مشابه یعنی 396 LUX رقم مناسبی محسوب می‌شود.این رقم در قیاس با گوشی‌های بزرگ دیگر نیز تا حدی معقول بود و از HTC One به میزان ۲۱ LUX بالاتر بود ولی گوشی‌های گالاکسی نوت ۳ و آیفون ۵ اس به ترتیب با 539 و 530 LUX صدرنشینان دست‌نیافتنی این رده بودند.

در آزمایش بعدی به‌صورت همزمان یک کلیپ تصویری متعلق به فیلم Catchin fire Hunger games بر روی نکسوس ۵ و گالاکسی اس ۴ پخش شد( علت این انتخاب این بود که گالاکسی اس ۴ بهترین نمایشگر در رده مدل‌های مشابه را در اختیار دارد).

کیفیت خروجی در هر دو دستگاه تقریباً یکسان بود ولی در جزئیات نمایش داده‌شده نکسوس در مقابل حریف خود حرفی برای گفتن نداشت و برای مثال سایه و خطوط پای چشم افراد را به خوبی تفکیک نمی‌کرد در حالی که همین خطوط در گالاکسی اس ۴ به راحتی قابل رویت بودند.

همچنین زاویه دید در نمایشگر نکسوس ۵ چندان چشم‌نواز نبود و باکمی زاویه گرفتن تصاویر تیره می‌شدند، این تغییر زاویه در محور عمودی و افقی نتیجه یکسانی دربر داشت.

سیستم صوتی این دستگاه و بلندگوهای آن برای پر کردن فضای یک اتاق مناسب است ولی برای پخش صداهای بلند طراحی نشده است. برای مثال هنگام نواخته شدن شیپور جنگ در کلیپ فیلم یادشده، کیفیت صدا به طور واضحی پایین می‌آمد.

البته این مشکل ظاهراً فقط با محدوده نت خاصی بود زیرا در آزمایش‌های دیگر صداهای خروجی را با سبک‌های مختلف آهنگ آزمایش کردیم و نتیجه کسب‌شده خروجی صدای ۸۱ دسی بل بود که بالاتر از میانگین استاندارد ۸۰ دسی بلی برای موبایل‌ها بود. این ازمایش نشان از عملکرد تقریبا متوسط این گوشی در کارکرد صوتی داشت.

همان طور که اشاره شد بلندگوهای دستگاه در زیر آن قرار دارند که در کارکرد روزانه به‌سختی امکان پوشانده شدن آنها با دست وجود دارد. ولی این مورد علاوه بر مزیت یادشده یک عیب بزرگ نیز به همراه دارد؛ وقتی می‌‌خواستیم با نکسوس ۵ بازی‌‌های کامپیوتری را در وضعیت LansScape انجام دهیم ناخودآگاه با دستمان بلندگوها را می‌پوشاندیم.

با توجه به این‌که بیشتر بازی‌های مهم در این وضعیت اجرا می‌شوند این امر در بلند مدت می‌تواند به بلندگوهای گوشی آسیب بزند.

در مجموع می‌توان صفحه‌نمایش این موبایل را مناسب و حتی خوب دانست ولی نمی‌توان آن را در جمع برترین‌ها جای داد. برای تفسیر عملکرد سیستم صوتی نکسوس ۵ نیز تنها می‌توان از کلمه معمولی استفاده کرد.

سیستم‌عامل
سیستم‌عامل نکسوس ۵ اندروید نسخه ۴.۴ با نام کیت کت است و می‌توان تغییرات عمده‌ای در پلتفرم سیستم‌عامل شرکت گوگل را در آن مشاهده کرد. از ساده‌ترین امکانات افزوده‌شده در این سیستم‌عامل می‌توان به مخفی شدن گزینه‌ها اشاره نمود.

برای نمونه در هنگام خواندن کتاب می‌توانید هر وقت بخواهید با کلیک و پایین کشیدن بخش امکانات آن را مخفی کنید و در عمل برعکس به سادگی آن را به وضعیت عادی بازگردانید.

سیستم فرمان‌ دهی صوتی گوشی نیز به‌واسطه این نسخه از سیستم‌عامل پیشرفت چشمگیر داشته است و به نسبت قبل خطاهای کمتری را مرتکب می‌شود. این سیستم برای مسیریابی، باز کردن اپلیکشن‌ها و پخش فایل‌های صوتی و تصویری به خوبی عمل می‌کند و برای بخشی که پیش‌ازاین مشکل اصلی بود یعنی تماس تلفنی و پیام کوتاه نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

وضعیت تماس گیری و دریافت تماس در این گوشی نیز به سادگی قابل انجام است و امکانات جانبی بسیار مناسبی این کار را آسان‌تر نیز نموده است.

اگر نام کسی را در بخش مشاغل گوگل مپ در گوشی خود داشته باشید در هنگام تماس او لیستی از افراد مرتبط نیز در کنار کالر آی‌دی به نمایش در خواهد آمد. البته این امکان چندان جدید نیست ولی اجرای آن در نکسوس به‌مراتب بهتر از سایر رقبا بوده است.

این سیستم‌عامل مزایای بسیار خوبی را برای گوشی به ارمغان آورده است ولی هنوز نمی‌توان مانند گوشی گالاکسی نوت ۳ از دو اپلیکشن و پنجره همزمان بر روی صفحه استفاده کرد.
به‌این‌ترتیب می‌توان سیستم‌عامل نکسوس ۵ را بسیار خوب دانست هرچند که با بودن امکاناتی مانند مالتی ویندو این نسخه از اندروید می‌توانست به اوج بهبود و کارایی خود بر روی این گوشی دست یابد.

توان پردازشی و گرافیک
شاید در حال حاضر به‌سختی بتوان در دنیای گوشی‌ها و همراه‌های هوشمند به تلفیقی سریع‌تر از نکسوس ۵ دست‌یافت. این گوشی با دارا بودن پردازنده چهار هسته‌ای ۲.۲۶ گیگاهرتزی کوالکام اسنپ دراگون ۸۰۰ و ۲ گیگابایت رم به همراه پوسته اجرایی اندروید ۴.۴ به خوبی در این بخش یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر قرار دارد.

پردازنده این دستگاه در قیاس با کالاکسی اس ۴ برتری محسوسی دارد و برای عمل ساده‌ای مانند باز کردن یک اپلیکیشن و بازگشت به صفحه اصلی نیز تفاوت سرعت کارکرد این مدل کاملاً به چشم می‌آید. همچنین در مقایسه امکانات شبکه این مدل با گالاکسی اس ۴ یک فایل پی دی اف با یک شبکه وای فای توسط دو گوشی دانلود شد که نکسوس ۵ توانست در زمان ۵ ثانیه زودتر از رقیب سامسونگی خود وظیفه محوله را تکمیل کند.

در ادامه بازی Real Boxing را با این گوشی اجرا کردیم که سرعت اجرای بازی بدون کوچک‌ترین تأخیری بود و به خوبی در تمام مدت این کیفیت حفظ شد و شاهد افت فریم در طول بازی نبودیم.

در آزمایش‌های فنی‌تر بر روی توان پردازشی این همراه هوشمند ابتدا تست Geek bench ۳ انجام شد که نتیجه حاصله برابر با ۲۶۸۹ امتیاز بود که ۱۰۰۰ امتیاز بالاتر از میانگین رده بود. نزدیک‌ترین رقیب این مدل اپل آیفون ۵ اس بود که ۲۵۵۶ امتیاز کسب کرد.

البته باید یادآور شوم که همچنان رکورد این آزمایش در اختیار کوشی گالاکسی نوت ۳ با ۲۹۷۹ امتیاز است، هرچند که گوشی گالاکسی نوت ۳ یک گیگابایت رم بیشتر دارد تا به پردازنده مشابه با نکسوس پنج در کسب رکورد بهتر کمک کند.

در آزمایش ۳DMark Ice Storm Unlimited Graphic Benchmark این گوشی توانست امتیاز ۱۶۱۰۳ امتیاز کسب نماید. امتیاز سایر رقبا در این بخش به این شرح بود: ال جی G2 14762 امتیاز، اچ تی سی One ۱۰ هزار و ۳۲۵ امتیاز، گالاکسی نوت ۳ با ۱۸۸۰۸ امتیاز در این بخش نیز صدرنشین بود.

در دیگر آزمایش انجام‌شده یک فایل ویدیوی به حجم ۲۴۰ مگابایت و با کیفیت ۱۰۸۰P به کیفیت ۴۸۰P تبدیل شد که برای این کار از نرم‌افزار VidTrim استفاده شد و زمان لازم برای نکسوس ۵ ۷ دقیقه و ۵۱ ثانیه بود. این رقم ۴۰ ثانیه از متوسط مدل‌های هم‌رده بهتر است ولی گالاکسی نوت ۳ با ۵ دقیقه و ۱۵ ثانیه عملکرد بهتری داشت. رکورد کسب‌شده توسط گالاکسی اس ۴ در این آزمایش برابر با ۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه بود.

در آخرین آزمایش نیز اجرای بازی Nova بر روی نکسوس ۵ با سایر رقبا مقایسه شد که این بار این دستگاه توانست صدر جدول را به خود اختصاص دهد. نکسوس ۵ بازی را در ۱۲ ثانیه باز کرد که این زمان برای گالاکسی نوت ۳ ۱۳ ثانیه بود و گوشی موتورولا MotoX نیز رکوردی برابر با نکسوس داشت.

دوربین و باتری
دوربین ۸ مگا پیکسلی این گوشی نسبت به مدل‌های قبلی خود بهتر است ولی هنوز راه زیادی تا رسیدن به دوربین‌هایی که ظرفیت اسمی مشابه دارند را در پیش رو دارد، برای مثال مقایسه دوربین نکسوس ۵ با آیفون ۵ اس کاملاً نشان از ضعف دوربین این گوشی داشت.

تصاویر ضبط‌شده توسط این گوشی در فرمت ویدیوای نیز کیفت مطلوبی داشتند ولی نمی‌توانستند کاربری خاصی را به گوشی اضافه کنند و شاید حتی سه سال پیش نیز چنین دوربینی بر روی گوشی‌ها به‌راحتی یافت می‌شد.

باتری نکسوس 5 2300 mAh است و در آزمایش انجام‌شده یعنی وب گردی با شبکه وای فای و شفافیت ۴۰ درصدی صفحه‌نمایش این گوشی توانست ۶ ساعت و ۱۱ دقیقه به کار کردن ادامه دهد که پایین‌تر از میانگین ۶ ساعت و ۱۱ دقیقه‌ای مدل‌‌های هم‌رده بود.

جمع‌بندی
در پایان می‌توان نکسوس ۵ را یک گوشی بسیار مناسب و نیرومند دانست زیرا امکانات نوین آن و به‌خصوص سیستم‌عامل اندروید ۴.۴ به همراه سخت‌افزار نیرومند این گوشی آن را در رده سه مدل برتر بازار قرار داده است.

مشخصات فنی:
پردازنده: ۲.۲۶ گیگاهرتز پردازنده چهار هسته‌ای کوالکام اسنپ دراگون ۸۰۰
رم: ۲ گیگابایت
حافظه اطلاعاتی: MicroSD با حجم‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایت
نمایشگر: ۳.۹۵ اینچی باقابلیت پشتیبانی از رزولوشن۱۹۲۰x۱۰۸۰
دوربین: دوربین اصلی ۸ مگا پیکسل و دوربین مکالمه تصویری ۱.۳ مگا پیکسل
سیستم‌عامل : اندروید نسخه ۴.۴ کیت کت
سایر امکانات: سیستم وایرلس ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n/nc ، درگاه‌های میکرو USB، ورودی و خروجی استاندارد هدفون و میکروفون ۳.۵ میلی‌متری، بلوتوث نسخه ۴
وزن: ۱۳۰ گرم
ابعاد: ۵. ۴ اینچ در ۲.۵۹ اینچ در ۲.۷ اینچ با ضخامت ۰.۳۳ اینچ برابر با ۱۳.۷ در ۶.۸ سانتی‌متر با ضخامت ۸ میلی‌متر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *