استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال طرحی است که نشان میدهد شما چگونه میتوانید از طریق کانال های آنلاین مانند جستجوی ارگانیک و رسانه های اجتماعی، به اهداف بازاریابی کسب و کار خود برسید. تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما نشان میدهد که بهتر است به چه میزانی و بر روی کدام کانال های آنلاین و تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

چند نمونه از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

در اینجا می‌خواهیم نمونه‌هایی از استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ را برای شما بگوییم. مثلا یکی از نمونه های آن، کمپین رسانه‌های اجتماعی که شامل مشارکت با اینفلوئنسرها (influencers) و استراتژی بازاریابی محتوا برای تبدیل کاربر به مشتری است. استراتژی بازاریابی رشد (growth marketing) نیز از رسانه‌های اجتماعی و ایمیل برای ایجاد وفاداری مشتری استفاده می‌کند.

چرا استراتژی دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

بدون استراتژی های بازاریابی اینترنتی، کسب و کار شما نقشه ای برای دستیابی به اهداف و نتایج کلیدی خود ندارد. شما می دانید که چه چیزی می خواهید انجام دهید، اما نمی دانید چگونه و از چه مسیری باید بروید. نداشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باعث راه اندازی یک کمپین بازاریابی دیجیتال می شود که هیچ نتیجه ای را به همراه ندارد.

بنابراین در دنیای آنلاین امروز، ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است. صرف نظر از اندازه صنعت یا شرکت شما، این یکی از بهترین راه ها برای رشد کسب و کار شما است.

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

1- تنظیم هدف

هنگام برنامه ریزی برای سفر، مقصدی را در ذهن دارید. زمانیکه می خواهید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ تدوین کنید، مقصد، مجموعه ای از اهداف بازاریابی است که امیدوارید با تلاش خود به آنها برسید. این اهداف بازاریابی باید به اهداف اساسی کسب و کار شما گره بخورد.

هدف شما هر چه که باشد، باید مطمئن شوید که نتایج خود را بر اساس آن می‌سنجید. شاید هدف شما افزایش مشترکین ایمیل باشد. در این مورد، شاخص عملکرد کلیدی شما (KPI) افزایش ثبت نام خواهد بود.

در این مرحله از استراتژی دیجیتال مارکتینگ، از اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع (که به عنوان اهداف SMART نیز شناخته می شود) برای هدایت استراتژی خود استفاده کنید. به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان خود برای رشد فکر کنید.

2- درک مخاطبین هدف

هنگام سفر، نحوه تعامل با مردم محلی را یاد میگیرید. به این دلیل که نمی خواهید یک توریست عجیب به نظر برسید. همین موضوع برای کمپین های بازاریابی دیجیتال نیز صدق می کند. این به معنای درک مخاطبان هدف، جمعیت شناسی و روانشناسی مشتریان فعلی و جدید است. همچنین به انگیزه هایی که افراد را برای انتخاب شرکت، محصولات و خدمات شما سوق می دهد فکر کنید.

چندین مرحله وجود دارد که یک خریدار بالقوه باید طی کند تا به نقطه خرید برسد و در حالت ایده آل به یک مشتری بلند مدت تبدیل شود. این مراحل برای اهداف مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی با آگاهی از برند و آموزش در مورد محصولات و خدمات شروع می شوند، سپس مرحله بررسی و مقایسه است و در نهایت با تصمیم گیری و تبدیل کاربر به مشتری و فروش به پایان می رسد.

3- پروفایل مشتری ایده آل (ICP) و پرسونای خریدار خود را ایجاد کنید

ملاقات با افراد جدید یکی از بهترین قسمت های سفر است! اما تلاش برای برقراری ارتباط با کسی که تمایلی به صحبت کردن با شما ندارد، سودمند نیست، درست است؟ شاید آن ها زبان شما را متوجه نمی‌شوند، یا علاقه ای ندارند که بدانند شما چه کسی هستید و چه کار می کنید.

این برای بازاریابی نیز صدق می کند. به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید پرسونای (Personas) خریدار خود را بهبود دهید تا دقیقاً بدانید که می‌خواهید با چه کسی صحبت کنید. در این صورت آنها علاقه متقابلی به صحبت کردن با شما خواهند داشت.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به خاطر داشته باشید که پرسوناهایی که ایجاد می کنید، باید بر اساس تحقیقات باشند. آیا خود را در جذب گروه خاصی از افراد ثابت موفق می‌دانید؟ این خیلی عالی است، پس آنها را هدف قرار دهید! همچنین از طریق ابزارهای در دسترس مانند Facebook Audience Insights و Google Analytics به بررسی آمار واقعی بپردازید.

در این مرحله از استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید با اطلاعات اولیه مانند عنوان شغلی و کانال ورودی کاربران، پرسوناهای مختلف مشتریان خود را شناسایی کنید. شما همچنین می توانید بفهمید که این شخص چه چیزی می خواهد و چگونه بیزینس شما می تواند مشکل او را حل کند. در نهایت، می‌توانید بهترین راه برای جذب کاربران را مشخص کنید.

4- تعیین کانال های بازاریابی موثر و مراحل خرید مشتری

اگر می‌خواهید بهترین کافه های محله خود را بشناسید، می‌توانید به چند کافه نزدیک خود سری بزنید. به نوبه خود، اگر می خواهید مشتریان خود را در صنعت مربوط به کسب و کار خود پیدا کنید، باید کانال های مختلف را بررسی کنید تا تشخیص دهید که آن ها بیشتر در چه کانال هایی فعالیت می کنند. سپس با توجه به اینکه کاربران در چه مرحله ای از خرید هستند، مشخص کنید که از چه پیام‌هایی می‌توانید برای جذب آن ها استفاده کنید.

5- پیام خود را به درستی منتقل کنید

فرض کنید به تنهایی سفر کرده اید و به یک رستوران محلی وارد شده اید. شما فردی را می بینید و می خواهید با او صحبت کنید اما می دانید که نزدیک شدن به او هنر و آداب دارد. همین امر در مورد استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما نیز صدق می کند! پیام‌های خود را طوری طراحی کنید که مخاطبین، اهداف شما را بهتر درک کنند.

مشخص کرده اید که آنها در کجای قیف فروش قرار دارند، باید بدانید که مکالمه را از کجا شروع کنید. اگر آنها چیزی در مورد شما نمی دانند (مرحله جستجو)، با ایجاد اعتماد شروع کنید.

اگر پرسونای خریدار را شناسایی کرده‌اید، باید دغدغه های آن ها را بدانید و به آنها بگویید که چگونه می‌توانید مشکلاتشان را حل کنید. محصولی را می فروشید، باید علایق آنها را بدانید.

با صرف زمان برای انتقال صحیح پیام، حتی شخصی سازی آن، مخاطبان شما نسبت به آنچه ارائه می دهید، بسیار آگاه تر خواهند بود.

6- استراتژی بازاریابی دیجیتال مربوط به بیزینس خود را انتخاب کنید

بهترین استراتژی ها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در مقابل استراتژی های مد روز، بر روی تکنیک هایی تمرکز کنید که بیشترین ارزش را برای کسب و کار و صنعت شما دارند.

7- بودجه و برنامه مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ خود در نظر بگیرید

برای دیجیتال مارکتینگ بر اساس کسب و کاری که دارید، بودجه‌ای در نظر بگیرید و با برنامه ریزی برای استراتژی خود، بیزینستان را به سمت موفقیت هدایت کنید. اگر در حال تبلیغ هستید، هزینه تبلیغات خود را تعیین کنید. اگر در حال انتشار محتوا هستید، تقویم محتوای خود را بسازید.

8- نتایج خود را بررسی کنید

عملکرد استراتژی های خود را با ردیابی آنها اندازه گیری کنید. از ابزارهای گوگل مانند Google Analytics، Google Search Console و Google Ads استفاده کنید تا بهتر بتوانید بازگشت سرمایه (ROI) را حفظ کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *