سئوی تصاویر چیست؟ آموزش سئو عکس

سئوی تصاویر چیست؟ آموزش سئو عکس، استفاده از تصاویر و عکس‌ در سایت موجب بهبود تجربه کاربری و سادگی و سرعت در انتقال اطلاعات به مخاطب می‌شود.

مهم نیست سایت شما چه ویژگی‌هایی دارد، به احتمال زیاد به چالش انتخاب عکس برای محصولات، پست‌های موجود در قسمت وبلاگ و یا سایر بخش‌ها در سایت برخورده‌اید و از خود پرسیده‌اید از چه عکسی استفاده کنم؟ و اینکه اصلا آیا استفاده از عکس ضرورتی دارد؟

به آخرین باری که یک تصویر در سایت خود بارگذاری کردید فکر کنید. به احتمال زیاد آن عکس را از یک سایت عکاسی استوک یا جستجوی تصاویر گوگل دانلود کردید و در سایت خود قرار دادید.

طبق آمار Jumpshot در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ درصد از جستجوهای گوگل، جستجوی تصاویر بوده‌اند. بهینه سازی تصاویر و عکس‌های موجود در سایت مزایای بسیاری دارد.

از بهبود تجربه کاربری گرفته تا سرعت بارگذاری بیشتر و بهبود رتبه سایت همه از مزایای سئوی تصاویر در سایت است. در این راهنما در مورد اینکه سئوی تصاویر چیست صحبت خواهیم کرد

سئوی تصاویر چیست؟ آموزش سئو عکس

سئو تصاویر چیست؟

سئو تصاویر (Image SEO) که از آن با نام سئوی عکس نام برده می‌شود عبارت است از فرآیند بهینه سازی عکس‌های موجود در یک سایت که امکان خواندن و پیدا کردن آن‌ها برای موتورهای جستجوگر را تسهیل می‌کند و در نتیجه رتبه‌ی سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود می‌یابد.

شامل موارد متعددی نظیر انتخاب نام فایل عکس، فرمت عکس، اندازه عکس، ابعاد عکس و متن جایگزین و… است.

سئوی تصاویر یکی از موارد نسبتا نادیده گرفته شده از سئوی درون صفحه‌ای (On page seo) و سئوی محتوا است که باید به آن توجه داشت. در ادامه به توضیح موارد مختلف در سئوی تصاویر خواهیم پرداخت و اطمینان پیدا خواهیم کرد که عکس‌های موجود در سایت برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده‌اند.

چرا سئوی تصاویر مهم است؟

سئوی تصاویر چیست؟ آموزش سئو عکس طبق آمار، جستجوی تصاویر حدود ۲۲ درصد از کل جستجوهای انجام شده در گوگل را تشکیل می‌دهد. اگر کسب و کار شما در حوزه هنر، عکاسی، محتوای بصری و یا یک سایت فروشگاهی است

سئوی تصاویر دارای اولویت بیشتری است. مثلا برای یک سایت فروشگاهی بسیاری از مشتریان عکس محصول را برای پیدا کردن آن در گوگل جستجو می‌کنند. پس بهینه سازی عکس‌ها بدون تردید از موارد مهم در سئوی محصولات در سایت فروشگاهی هم هست.

خیلی‌ها معتقدند که با پیشرفت‌های اخیر گوگل در زمینه یادگیری ماشین و تشخیص محتوای عکس‌ها توسط گوگل، سئو عکس اهمیت سابق را ندارد.

گوگل به راحتی تشخیص می‌دهد که این یک سگ است. میزان دقت این ابزار شگفت‌انگیز است و تقریبا هر تصویری را می‌تواند آنالیز کرده و تشخیص دهد. از طرفی مدتی است که بخش جستجوی تصاویر گوگل، گوگل ایمیج (Google Image) امکانات و فیلترهای جدیدی را به سایر امکانات خود اضافه کرده است که نشان از توانایی گوگل در تشخیص انواع تصاویر دارد.

اهمیت استفاده از تصاویر و عکس در صفحات وب

استفاده از تصاویر و عکس‌های مناسب به فهم بهتر مخاطب از مقاله کمک می‌کند. این یک توصیه ساده و موثر است: با استفاده از تصاویر در هر مقاله‌ای که می‌نویسید، آن را جذاب‌تر کنید.

از آنجایی که جستجوی بصری (Visual Search) روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بهتر است برای بهره‌مندی از ترافیک ناشی از آن آماده باشید. و اگر در سایتتان محتوای بصری دارید منطقی است که بهینه سازی تصاویر و سئوی عکس را در اولویت بالاتری در لیست کارهایتان قرار دهید.

سئوی تصاویر چیست؟ آموزش سئو عکس

آموزش سئوی عکس

  •  انتخاب عکس مناسب برای استفاده در وبسایت
  • انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر
  • حجم فایل تصاویرتان را کاهش دهید
  • استفاده از فرمت‌های مدرن‌تر تصویر نظیر Webp و Avif
  • نامگذاری مناسب فایل عکس قبل از آپلود در سایت
  • از متن جایگزین (Alt text) استفاده کنید
  • کپشن
  • یک نقشه سایت برای تصاویر ایجاد کنید
  • تصاویرتان را به صورت واکنش‌گرا ارائه کنید
  • بهتر است ابعاد عکس در کد html تعریف شود
  • استفاده از Lazy Loading را در نظر بگیرید
  • از قابلیت Caching (ذخیره سازی) مرورگر بهره ببرید
  • از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید
  • از داده‌های ساختاریافته (اسکیما) برای تصاویر استفاده کنید
  • بهینه سازی تگ‌های Open Graph و Twitter Card
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *