سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئو سایت فروشگاهی چیست؟ امروزه رقابت موجود در بین فروشگاه‌های آنلاین برای کسب رتبه‌های برتر در گوگل بسیار شدید است و سرمایه گذاری روی سئو سایت فروشگاهی امری اجتناب‌ناپذیر است.

در چنین فضایی، یک اشتباه کوچک می‌تواند ماه‌ها تلاش شما را به باد بدهد و عملکرد فروشگاه اینترنتی و میزان درآمد شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با اینکه هیچکس از اشتباه کردن در امان نیست و حتی بزرگترین شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین هم دچار اشتباه می‌شوند، آگاهی از روش‌های صحیح سئو فروشگاهی موجب می‌شود که تا حد زیادی از این اشتباهات جلوگیری شود.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئوی فروشگاهی (E-commerce SEO) عبارتست از فرایند بهینه سازی وبسایت یک فروشگاه اینترنتی، به منظور بهبود رتبه در موتورهای جستجو نظیر گوگل و افزایش بازدید از سایت است که منجر به افزایش فروش و افزایش درآمد برای یک کسب‌وکار می‌شود.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

چرا سئو در سایت‌های فروشگاهی مهم است؟

سئو برای سایت‌های فروشگاهی اهمیت حیاتی دارد و محصولات ارائه شده در سایت شما باید بالاتر از رقبایتان در صفحات جستجو نمایش داده شوند. در این صورت شما نیازی به هزینه برای تبلیغات کلیکی نخواهید داشت و به یک منبع رایگان ترافیک و جذب مشتری دست پیدا خواهید کرد. در اینفوگرافی زیر اهمیت سئو سایت‌های فروشگاهی نمایش داده شده است:

تفاوت سئوی سایت فروشگاهی با سئو در سایر سایت‌ها در چیست؟

تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سایر وبسایت‌ها عمدتا در این است که در سایت‌های فروشگاهی هدف شما بهینه سازی سایت با تعداد زیادی محصول است که بسیاری از این محصولات ویژگی‌های مشابهی دارند. وجود محصولات با ویژگی‌های مشابه و تعداد بالا در دسته‌بندی‌های مختلف باعث می‌شود از دید گوگل محتواهای تکراری بیشتر به نظر بیاید و بسیاری از این محصولات و صفحات در فرایند ایندکس شدن سایت در گوگل با چالش مواجه شوند.

از طرف دیگر تعداد صفحات بالا در سایت‌های فروشگاهی توجه به اصلاح مشکلات تکنیکال را در اولویت بالاتری قرار می‌دهد. کاربران در سایت‌های فروشگاهی برای خرید نیاز به بررسی و مشاهده چندین محصول و بازدید از چندین صفحه را دارند، پس بهبود سرعت سایت در این سایت‌ها اهمیت بالایی دارد. بهبود سرعت سایت یکی از جنبه‌های سئوی فنی یا سئوی تکنیکال است. از دیگر اهداف سئو تکنیکال در سایت‌های فروشگاهی مدیریت و بهینه سازی بودجه خزش (Crawling Budget) با توجه به تعداد بالای محصولات است. در مورد بودجه خزش در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

آموزش سئو سایت فروشگاهی

  • تحقیق کلمات کلیدی در سایت فروشگاهی

اصولا بهینه‌سازی موتورهای جستجو و طراحی استراتژی سئو همیشه با فرایند تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. در ابتدای مسیر طراحی استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی لازم است از اینکه مخاطبان هدف شما چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند و از چه کلیدواژه‌هایی برای جستجوی محصولات شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند آگاه شوید. پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و اولویت‌بندی آن‌ها از جنبه‌های مختلف را تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند.

تحقیق کلمات کلیدی در واقع پیداکردن کلماتی است که کاربران شما در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

کلمات کلیدی بدست آمده از فرایند تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سوخت مورد نیاز موشک سئو شما در طراحی استراتژی سئو سایت فروشگاهی و صعود در گوگل خواهد بود. لیست کلمات استخراج شده اهمیت زیادی در طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب سایت فروشگاهی دارد. در ادامه درباره ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی بیشتر توضیح خواهیم داد. به طور خلاصه تحقیق کلمات کلیدی به شما می‌گوید:

  • مشتریان و کاربران سایت شما از چه کلماتی در گوگل استفاده می‌کنند؟
  • تعداد جستجوی کلمات در گوگل چقدر است؟
  • میزان رقابت و دشواری کسب رتبه در کلمات مختلف چگونه است؟
  • چه کلماتی برای کسب‌وکار شما درآمدزایی بیشتری دارد؟

مبحث تحقیق کلمات کلیدی یک مبحث بسیار گسترده و مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیق کلمات کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف بهتر است مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی نوشته شده توسط گروه نردبان را مطالعه کنید. مطالعه این راهنما صفر تا صد فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به شما خواهد آموخت و به کمک آن خواهید توانست یک لیست از کلمات کلیدی مهم ایجاد کنید.

  • نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی در سایت فروشگاهی

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. بهترین ابزارهای کارآمد تحقیق کلمات کلیدی عمدتا تجاری هستند و با پرداخت هزینه دلاری قابل خرید هستند. از بهترین این ابزارها KWfinder، ahref و Semrush را می‌توان نام برد. نسخه آزمایشی اکانت Ahref را می‌توان با پرداخت هزینه ریالی از سایت‌های ایرانی خرید و به مدت یک هفته استفاده کرد.

  • استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

این روش با وارد کردن کلمه یا کلمات اصلی مرتبط با موضوع سایت در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. مثلا شما با وارد کردن یکی از کلمات اصلی در kwfinder لیستی از کلمات مرتبط را دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر به دنبال تولید محتوا و یا کسب رتبه برای کلمه «قهوه ساز» هستید باید کلمه قهوه ساز را در این ابزار وارد کنید.

نتایج ابزار KWfinder برای کلمه کلیدی مورد نظر «قهوه ساز»، با بررسی اطلاعات موجود در این ابزار شما درک کاملی نسبت به تعداد جستجو، دشواری این کلمه و وضعیت رقبا پیدا خواهید کرد.

کسب اطلاعات در مورد کلیدواژه‌هایی که رقبایتان برای آن کلمات رتبه کسب کرده‌اند به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای تولید محتوا و بهینه سازی صفحات پیدا کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر به بررسی یک وبسایت محبوب در زمینه قهوه coffeestore.ir می‌پردازیم. ابزار KWfinder به ما کلماتی که این وبسایت برای آن‌ها رتبه کسب کرده است را نمایش می‌دهد:

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی

  • Keyword Surfer:
  • استراتژی کلمه کلیدی
  • شناسایی نیت جستجو
نکات محتوایی در سئو فروشگاهی

تا اینجای کار کلمات کلیدی مهم برای سایت فروشگاهی خود را بدست آورده‌اید و ساختار اطلاعاتی مناسب بدست آمده است. در این بخش برخی نکات ضروری و مهم سئو محتوایی که در سایت‌های فروش آنلاین باید به آن‌ها توجه شود ارائه شده است.

محتوای بدنه

بهینه سازی URL صفحات

انتخاب درست عنوان صفحات (Title tag)

انتخاب درست توضیحات متای صفحات (Meta description)

آکیون‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

بهینه سازی تصاویر در فروشگاه اینترنتی

ویدیوی محصولات

نکات تکنیکال در سئو فروشگاهی

HTTPS

نقشه سایت XML

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *