سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی،اگر قبلا با اصطلاح سئو محلی مواجه شده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید «سئوی محلی چیست؟» این مقاله برای شماست.

در این راهنمای جامع سئو محلی با تمام نکات سئو محلی آشنا خواهید شد. سئو محلی یکی از جنبه‌های سئوی سایت است که به سایت شما کمک می‌کند در جستجوهای محلی گوگل رتبه کسب کنید.

تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا ببینید سئوی محلی چطور می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند، منظور از جستجوی محلی چیست؟

سئو محلی چیست؟

سئوی محلی یا لوکال سئو (Local SEO) به مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی‌ها گفته می‌شود که منجر به بیشتر دیده‌شدن یک کسب و کار در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو نظیر بینگ در جستجوهای وابسته به مکان می‌شود. منظور از جستجوهای وابسته به مکان جستجوهایی است که:

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی

  1. توسط کاربرانی صورت می‌گیرد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی به مکان آن کسب و کار نزدیک‌اند.
  2. توسط کاربرانی صورت می‌گیرد که به دنبال محصول یا سرویسی در یک شهر و یا مکان خاص می‌گردند.

برای شفاف‌تر شدن موضوع سئو محلی و نتایج جستجوی محلی در گوگل یک مثال می‌زنیم. فرض کنید سارینا یک کاربر که در تهران است، که می‌خواهد پیتزا سفارش دهد. سارینا در تلفن همراه خود جستجو می‌کند «بهترین پیتزای تهران» یا «پیتزا نزدیک من». در اینجا استفاده از سئوی محلی به سایت پیتزا فروشی X کمک می‌کند که در جستجوی سارینا به نمایش درآید و در نتیجه او را به رستوران خود جذب کند. گوگل با استفاده از موقعیت مکانی دستگاه مورد استفاده نتایج در اطراف کاربر را نشان خواهد داد.

شاید بپرسید که گوگل از کجا موقعیت مکانی کاربران را متوجه می‌شود تا نتایج نزدیک را به کاربران نشان دهد؟ گوگل با استفاده از GPS دستگاه و یا آی پی، موقعیت شما را ردیابی می‌کند و با توجه به موقعیت مکانی کاربر نتایج مرتبط را نمایش می‌دهد. کافی است به انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل بروید، در آنجا می‌توانید مکانی که گوگل برایتان تخمین زده است را ببینید.

اهمیت سئو محلی در چیست؟

هزاران کسب‌وکار مشابه برای جذب بیشتر کاربران با هم رقابت می‌کنند. اقداماتی نظیر بهینه سازی سایت، تولید محتوا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، اضافه کردن کسب و کار به نقشه گوگل، اضافه کردن کسب و کار به نقشه مسیریاب بلد، اضافه کردن کسب و کار به نقشه مسیر یاب نشان، ساخت پروفایل در سایت‌های محبوب مخاطبان مثل Foursquare و تلاش برای دریافت دیدگاه از کاربران (Review) در سایت‌های فهرست‌کننده کسب‌وکارها نظیر تریپ ادوایزر، Trustpilot و ساخت بک لینک، همه در جهت افزایش بازدید سایت و تقویت حضور سایت در فضای آنلاین صورت می‌گیرد. اما چرا موفقیت در گوگل اهمیت بیشتری دارد؟ دلیل این تمرکز چیست؟

سئوی محلی برای چه سایت‌هایی ضروری است؟

سئوی محلی برای تمام کسب و کارهایی که در یک مکان فیزیکی ثابت به مشتریان خود خدمات می‌دهند و یا در یک محدوده جغرافیایی مشغول به خدمت رسانی هستند لازم است. کسب و کارهایی مانند هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، سوپرمارکت‌ها، خشکشویی‌ها، مطب پزشکان، دفاتر حقوقی و تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که در مکانی ثابت به مشتریانشان خدمات ارائه می‌کنند برای موفقیت بیشتر به لوکال سئو نیاز دارند.

علاوه بر این‌ها، کسب و کارهایی که در یک محدوده مشخص به خدمات رسانی مشغولند، مانند لوله‌کش‌ها، لوله بازکن‌ها، سرویس کولر،سرویس پکیج، کلیدسازها و بقیه خدماتی که برای انجام خدمات باید به محل مورد نظر مشتری مراجعه کرد نیز باید توجه جدی به سئوی محلی داشته باشند. قطعا این لیست به مواردی که ذکر کردیم محدود نمی‌شود. به طور کلی هر کسب و کاری که به صورت محلی به مشتریانش خدمات ارائه ‌می‌کند، می‌تواند از سئوی محلی و مزایای آن بهره‌مند شود.

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی

مزایای سئوی محلی برای کسب‌وکارها چیست؟

نتایج تحقیقاتی که توسط موسسه Access انجام شده نشان می‌دهد که مسافت فیزیکی، اهمیت بسیار زیادی برای مشتریان محلی دارد. به طوری که بیش از 92 درصد از افراد برای خرید مایحتاج روزانه خود مسافت‌های کمتر از 20 دقیقه‌ای را می‌پیمایند. بنابراین، هر کسب و کاری باید تلاش کند تا مشتریانی را که در همان نزدیکی هستند به خود جلب کند.

اگر کسب و کاری محلی دارید، مثلا یک رستوران در شمال تهران، یک ساعت‌فروشی در سنندج و یا یک آرایشگاه در فولادشهر، سئوی محلی می‌‌تواند نقشی حیاتی در فروش بیشتر و موفقیت شما ایفا کند. در شرایط فعلی که غول‌های فروش آنلاین مانند دیجیکالا و اسنپ مارکت و … یکه تازی می‌کنند، ممکن است کسانی که یک کسب و کار محلی دارند، از انگیزه لازم برای تقویت کسب و کار خود در فضای آنلاین برخوردار نباشند.

خبر خوب این است که به کمک سئوی محلی می‌توان حتی در رقابت با برندهای بزرگ به موفقیت دست یافت. سئوی محلی هدفش کمک به کسب و کارهای کوچکتر است تا بتوانند با رقیبان بزرگتر خود رقابت کنند.

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی کسب و کارهای محلی نه تنها برای عموم مردم از اهمیت برخوردارند، بلکه گوگل هم نگاه ویژه‌ای به این کسب و کارها دارد. در واقع گوگل ملاک‌هایی اختصاصی برای رتبه‌بندی محلی دارد. گوگل با استفاده از ملاک‌های اختصاصی به کاربرانی که در یک محدوده جغرافیایی به دنبال خدمات مشخصی هستند بهترین نتایج را نشان خواهد داد.

این بدان معنی است که نباید از رقابت با شرکت‌ها و هولدینگ‌هایی که سایت‌های فروشگاهی بزرگی دارند بترسید. همیشه افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در نزدیکی خود و به صورت حضوری نیازشان به یک محصول یا خدمات را برآورده کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *