نحوه عملکرد تجارت الکترونیک به چه صورت است؟

نحوه عملکرد تجارت الکترونیک به چه صورت است؟ تجارت الکترونیک نوعی مدل کسب‌وکار است که به افراد یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کالاها یا خدمات خود را در فضای اینترنتی به فروش بگذارند یا موارد مورد نیاز خود را خریداری کنند.

امروزه به علت فراگیری استفاده از اینترنت و تحول در رفتار خریداران، بسیاری از برندهای مشهور به سراغ تجارت الکترونیک رفته‌اند.

این مدل کسب‌وکار تا به حال اثبات کرده است که نقش بسیار عظیمی را در رشد و کسب سرمایه شرکت‌ها بازی می‌کند. بنابراین اگر شما نیز به دنبال پیشرفت در حوزه تجاری خود هستید، تجارت الکترونیک می‌تواند شروع مناسبی باشد.

نحوه عملکرد تجارت الکترونیک به چه صورت است؟

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک به خرید و فروش کالاها یا خدمات با استفاده از اینترنت و انتقال پول یا اطلاعات برای انجام این تراکنش‌ها می‌گوییم. در بعضی منابع برای اشاره به انواع تجارت الکترونیک از واژه‌های زیر نیز استفاده می‌کنند:

Ecommerce
Electronic commerce
Internet commerce

عموماً افراد عبارت تجارت الکترونیک را برای فروش کالاهای فیزیکی در فضای اینترنتی به کار می‌برند. در حالی‌که هر معامله تجاری که در اینترنت انجام شود، نوعی Ecommerce است.

تاریخچه این نوع تجارت به 11 آگوست سال 1994 بر می‌گردد؛ زمانی که اولین فروش آنلاین در جهان انجام شد. در آن تاریخ مردی یک سی دی از مجموعه آهنگ‌های خواننده بریتانیایی «استینگ» را از طریق وب‌سایت خود به آدرس NetMarket در آمریکا به فروش رساند.

این اولین نمونه از خرید کالا در فضای وب بود که امروزه آن را به نام تجارت الکترونیک می‌شناسیم. پس از آن افراد مختلف فروشگاه‌های آنلاین بسیاری را ایجاد کردند تا یافتن و خرید کالاها آسان‌تر شود.

در حال حاضر بسیاری از افراد، از فریلنسرها گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، از مزایای تجارت الکترونیک بهره می‌برند و خدماتی را ارائه می‌دهند که با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نبود.

نحوه عملکرد تجارت الکترونیک به چه صورت است؟

اگر هنوز نمی‌دانید تجارت الکترونیک چیست، در ادامه نحوه کارکرد آن را برایتان شرح می‌دهیم تا دیدگاه جامعی نسبت به آن پیدا کنید.

همان‌طور که متوجه شدید منبع اصلی بازاریابی الکترونیک اینترنت است. مشتریان فروشگاه آنلاین مورد نظر خود را در مرورگر جستجو می‌کنند و سپس کالاهای مطلوبشان را می‌خرند. آن‌ها تمام این فعالیت‌ها را با گوشی همراه یا سایر دستگاه‌های هوشمند انجام می‌دهند.

پس از ثبت سفارش، مرورگر وب مشتری ارتباط مستقیمی با سرور میزبان وب‌سایت فروشگاهی برقرار می‌کند. ابتدا اطلاعات مرتبط با سفارش به کامپیوتر مرکزی به نام مدیریت سفارش انتقال داده می‌شود، سپس اطلاعات به پایگاه داده‌ها می‌رسد که مدیریت موجودی کالاها را بر عهده دارد.

از طرفی سیستم تجاری، اطلاعات پرداخت را به کمک نرم‌افزارهایی مانند پی پال بررسی می‌کند. در نهایت تمام داده‌ها به مدیریت سفارش برمی‌گردند. تمام این مراحل برای بررسی موجودی کالا و صحیح بودن وجه پرداختی مشتری انجام می‌شوند تا سفارش به مرحله اجرا برسد.

بعد از این‌که صحت اطلاعات را بررسی کردند، کامپیوتر مدیریت سفارش به سرور اصلی فروشگاه گزارش می‌دهد. این مرحله را برای مشتری با ارسال پیامی با مضمون موفقیت در پردازش سفارش نشان می‌دهند.

در نهایت تعداد و نوع کالاها را برای انبار می‌فرستند تا مسئولان آن بخش، آن‌ها را بسته‌بندی کنند و برای مشتریان بفرستند. اگر کالا از نوع دیجیتال باشد، پس از آخرین مرحله امکان دسترسی به امکانات و خدمات فراهم می‌شود.

اصلی‌ترین و پرکاربردترین انواع تجارت الکترونیک چیست؟

در مجموع چهار نوع تجارت الکترونیک وجود دارد که هر کدام به‌طور تقریبی می‌توانند ارتباط میان مشتریان و کسب‌وکارها را تعریف کنند. در ادامه هر یک را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

  •  کسب‌وکار به مصرف کننده (B2C)
  • کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B)
  • مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)
  • مصرف کننده به کسب‌وکار (C2B)
  • نمونه‌هایی از تجارت الکترونیک
  • خرده فروشی
  • عمده فروشی
  • همکاری در فروش
  • پیش فروشی
  • اشتراکی
  • کالاهای فیزیکی
  • کالاهای دیجیتالی
  • خدمات

سخن نهایی

برای این‌که بدانید انواع تجارت الکترونیک چیست ، تنها کافی است به فروشگاه‌های موجود در فضای اینترنت نگاهی بیندازید. این پلتفرم‌ها امکان دسترسی و استفاده آسان را برای ما فراهم کرده‌اند اما در عین حال محدودیت‌هایی نیز در مقایسه با فروشگاه‌های فیزیکی دارند.

در نهایت نیاز به وجود آن‌ها با پیشرفت فناوری روز به‌روز بیشتر نمود پیدا می‌کند و بدون شک تمام فضای تجاری را در آینده در بر خواهند گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *